VELLYKKET HELGESEMINAR FOR KARATEKVINNER I SANDNES !

Publisert: 26. oktober 2022

Helgen lørdag 22. og søndag 23. oktober arrangerte Lura Karateklubb og Sola Karateklubb et fantastisk tverrfaglig helgeseminar for kvinnelige karatekas, med fokus på kvinnekroppen i idretten. Et seminar av og for kvinner!

23 jenter og kvinner fra totalt åtte karateklubber på Øst- og Vestlandet var samlet i Lura Karateklubb til et tettpakket program med karate, fysio, yoga og et godt sosialt opplegg.

Fokuset var på aktivitet som ikke er konkurranse-relatert, men utviklende og som bygger samhold og kunnskap på tvers av grener og stilarter. Et samlingspunkt for jenter og kvinner innen karate hvor fokuset var på karatetrening i hverdagen og kvinnens anatomi knyttet opp mot dette. Det er fysiske forskjeller på kvinner og menn, og altfor sjelden rettes fokuset i treningsarbeidet mot de fysiologiske forskjeller og hva man må være spesielt oppmerksomme på rundt kvinnenes anatomi.

I tillegg til det karate-tekniske, som ble ivaretatt av noen dyktige og erfarne instruktører, knyttet vi til oss andre profesjonelle aktører som blant annet guidet oss trygt gjennom en god yogaøkt og et foredrag med fokus på skadeforebygging, håndtering av skader og hormoner.

Janette Hansen fra Fjell Karateklubb og Elene Kathrin Kolstad fra Lura Karateklubb var instruktørene som ivaretok karatetreningene under seminaret, med mye fokus på hofter, holdning, bekkenposisjon, fotarbeid og kroppsforflytning. Noen og enhver fikk noen aha-opplevelser med tanke på hvordan bevege kroppen riktig i karaten for å unngå overbelastning og skader, og smilene satt løst etter øktene.

Fysioterapeut Nadia Lima Ben Salem fra Stavanger Idrettsklinikk holdt foredrag om kvinnehelse og idrett, skadeforebygging, hormoner og idrett, samt behandling av akutte og langvarige skader. Deltakerne fikk gode skadeforebyggende øvelser av fysioterapeuten for å trene stabilitet og balanse i kroppen. Her fikk flere av oss noen aha-opplevelser under foredraget med fysioterapeuten, særlig rundt delene i foredraget som omhandlet menstruasjon og hormoner, og hvordan dette kan påvirke den daglige treningen vår.

Yogainstruktør Vibeke Hasano avsluttet seminaret med en yogaøkt hvor vi fikk utfordret kroppen vår på godt og vondt, tøyd godt ut og sist men ikke minst fikk fokusert og balansert sinnene våre.

Begge dagene var det satt av god tid til felles varm lunsj og sosial mingling før man fortsatte det varierte og tettpakkede programmet. Lørdagskvelden var det lagt opp til felles bespisning med pizza i Lura Karateklubb for dem som ønsket det.

Dette har vært et veldig sosialt, inkluderende og hyggelig tiltak, og det ble bygget bånd på tvers av klubber og organisasjoner gjennom hele helgen.

Tilbakemeldingene fra deltakerne er udelt positive både når det gjaldt de eksterne terapeutene Nadia Lima Ben Salem og Vibeke Hasano, samt karateøktene med egne instruktører, Janette Hansen og Elene Kathrin Kolstad.

Det er et stort ønske fra deltakerne om å gjøre dette helgeseminaret til en årlig samling som står fast på terminlisten, og det tar vi med oss i planene inn mot 2023!

Se bilder fra seminaret under bildegalleriet Helgeseminar for karatekvinner.