ENDA EN SOMMERLEIR VEL GJENNOMFØRT!

Publisert: 20. juni 2024

Enda en sommerleir er vel gjennomført.

En hjertelig takk til alle som bidro til å gjøre sommerleiren på Stord i 2024 til en flott og minnerik opplevelse. Uten alle dere hadde dette faktisk ikke vært mulig.

Det er herlig å se en slik flott og generøs gjeng, på tvers av alder og klubbtilhørighet. Totalt var vi 180 deltakere fra blant annet Lavik Karateklubb i nord, til Hå Karateklubb i sør, og Bærum Taifun Kampsportklubb i øst. Takk til hver og en av dere for at dere prioriterte å tilbringe denne helgen sammen med oss.

Sommerleiren spesielt, og samlinger generelt, handler ikke bare om trening,  men også om samhold og ikke minst det sosiale. Vi skaper øyeblikk, historier og vennskap som varer livet ut.

Vi hadde den store æren av å ønske Taniyama sensei, 7. dan JKA fra Honbu Dojo, velkommen. Taniyama sensei var “hovedinstruktør” sammen med sjefsinstruktør Larsen sensei, 7. dan JKA, og instruktører fra Norwegian Karate Association sin tekniske komité. Alle instruktørene leverte inspirerende og varierte kihon-, kata- og kumite-økter på høyt nivå, tilpasset de ulike gruppene.

Taniyama sensei ga gode, detaljerte og motiverende instruksjoner for våre høyest graderte utøvere. Han la vekt på retning og kraft, hofter, balanse og stamfoten for å få en sterk og god karate. Spesielt mye fokus hadde han på bruk av muskulaturen på innsiden av lårene når man forflytter seg fra posisjon til posisjon.

Johannessen sensei hadde for den samme gruppen fokus på posisjon for skulderbladene og albuer både i slag og blokkeringer, mens Széll sensei hadde en god kumite-økt med fokus på timing og det å lese sin motstander for å kunne angripe på rett tidspunkt.

Larsen sensei ledet en grundig gjennomgang av kataene Tekki Nidan og Tekki Sandan på lørdag, mens Taniyama sensei underviste i kataen Kanku Sho på søndag. Parallelt underviste Richard sensei i kataene Jion og Kanku Dai. Instruktørene var svært fornøyd med de motiverte deltakerne og ga oss konstruktive og positive tilbakemeldinger som vil være verdifulle i våre daglige treningsøkter rundt om i dojoene.

Nytt av året var to stretching-økter, sosial bading i Stord Kulturhus og en grillfest med åpen idrettshall på lørdagskvelden. Stretching-øktene på 30 minutter førte til en god start på dagen for de 50-60 deltakerne som deltok.

Etter dan-gradering og lisensiering på lørdagen var det mulighet for bading i Stord Kulturhus. Badingen ble en populær aktivitet med 60-70 deltakere som koste seg i bassenget, før de gjorde seg klare for grillfest og moro i hallen.

Grillfesten hadde hele 200 deltakere, som nøt burgere, pølser og vegetar grillspyd, servert med ulike salater og focaccia. Kvelden ble avsluttet med kaffe, kaker og moro i idrettshallen.

Stord viste seg fra sin beste side til tross for dystre værutsikter. Regnet kom først etter at grillingen var ferdig. Stord Karateklubb var igjen et fantastisk vertskap for den 28. sommerleiren, og vi i Norwegian Karate Association JKA takker klubben for nok et prikkfritt arrangement.

En stor takk til HQ-instruktør Taniyama sensei, 7. dan JKA, som tok den lange turen fra Tokyo for å instruere oss, sammen med vår tekniske ledelse med Larsen sensei 7. dan JKA i spissen. Dere leverte og gjorde helgen til en virkelig minnerik opplevelse for liten og stor!

Gratulerer til alle som graderte til nye kyu- og dan-grader, og til de som oppnådde høyere internasjonale lisenser. Nye milepæler er nådd, og vi ser frem til fortsettelsen.

"Hver for oss er vi sterke, men sammen er vi sterkere."

Vi ønsker dere alle en fortsatt strålende sommer!